یارانه خرداد ۱۴۰۳ برای دهک‌های چهار به بالا واریز شد زن ۶۰ ساله شوهرش را آتش زد دستگیری اعضای گروه ۲۹ نفره شیطان پرستی در شیروان دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد در شهرستان مشهد کمبود مدرسه داریم بارش باران در محور‌های مشهد، نیشابور و تربت حیدریه (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) شمار جان‌باختگان ایرانی در حج تمتع به ۱۴ نفر رسید (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) بعد از غذا، چای و شیرینی بخوریم؟ | به این شرط بعد از خوردن غذا بخوابید بیست‌وششمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز خراسان‌رضوی در مشهد برگزار شد کشف ۲۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان‌رضوی (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) طلا‌های اهدایی مرد به زن هِبه و قابل‌استرداد است از قند و شکر دوری کنید وزیر آموزش‌وپرورش: در ۳۳ ماه خدمت شهید رئیسی، ایران به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل شد خراسان‌رضوی در مسیر تبدیل‌‌شدن به قطب تجهیزات پزشکی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۳) | وقوع بارش‌های رگباری و وزش باد شدید مصرف چه دارو‌هایی در گرما خطرناک است؟ ابتلای ۴۵ درصد مردم کشور به کبد چرب استرس، کلسترول خون را بالا می‌برد؟
سرخط خبرها

آیا کودکان را می‌توان حجامت کرد؟ | عوارض حجامت خودسرانه کودکان

  • کد خبر: ۲۳۲۲۴۸
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
آیا کودکان را می‌توان حجامت کرد؟ | عوارض حجامت خودسرانه کودکان
متخصصان طب سنتی می‌گویند حجامت خشک یا بادکش درمانی با استفاده از حرارت یا سرما به شکل خونگیری انجام نمی‌شود و روشی رایج در دنیاست که برای کودکان انجام می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز،  تبلیغات برخی فعالان حوزه طب سنتی توصیه به انجام حجامت برای کودکان است. اتفاقی که شاید چندان مطلوب خانواده‌ها نباشد و تصور کنند که منجر به آسیب به کودکانشان خواهد بود، اما برخی خانواده‌ها هم هستند که کودکان خود را برای انجام حجامت به مراکز مختلف می‌برند.

این در حالی است که متخصصان می‌گویند حجامت در کودکان، فواید اثبات شده‌ای ندارد و برش‌های ایجاد شده توسط تیغ هم می‌تواند منجر به بروز عفونت در بدن آنها شود. زمان زیادی هم لازم است تا این بریدگی‌ها دوباره ترمیم شوند.

اما فریبا علی میری، کارشناس طب ایرانی بروز خطر در کودکان به دلیل حجامت را تایید نمی‌کند، اما آن مشروط به این می‌داند که چنین اقدامی حتما با توصیه و تجویز متخصص صورت بگیرد.

به گفته علی میری، عمده متخصصان طب سنتی، دوره پزشکی عمومی را گذرانده‌اند و بعد از آن تخصص خود را در طب سنتی تکمیل کرده‌اند، به همین دلیل در ارائه خدمات به راحتی می‌توانند شرایط بالینی فرد و حتی کودک را هم در نظر بگیرند.

حجامت، کمک درمان است

کارشناس طب ایرانی با بیان این که درباره حجامت ۵۰۰ تا ۶۰۰ مقاله علمی وجود دارد، عنوان کرد: اگر مغرضانه برخورد نکنیم به جز متخصصان طب سنتی، حجامت مورد تایید سایر پزشکان هم هست. تحقیقات علمی متخصصان داخل و خارج کشور هم نشان می‌دهد حجامت باعث افزایش توان سیستم ایمنی و قدرت دفاعی بدن چه در کودک و چه فرد بزرگسال می‌شود و یک روش مؤثر و کمک درمان برای اغلب بیماری‌هاست.

به گفته علی میری در حال حاضر بیش از ۴۰ کشور در جهان حجامت را تایید کرده‌اند و بخش بزرگی از اعتقادات مردم ایران هم آن را تایید می‌کند و تشویق به انجام آن می‌شود.

فواید حجامت برای کودکان

با وجودی که تصور می‌شود حجامت یک کمک درمانی برای افراد بزرگسال است، اما درباره کودکان هم می‌توان آن را انجام داد. این نکته دیگری است که این کارشناس طب ایرانی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: به طور کلی حجامت می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی و گردش خون بهتر شود. همچنین تصفیه خون، کاهش التهاب و درد، رفع بیماری‌های پوستی، دفع سموم از بدن، رفع جوش و لک صورت، کاهش علائم آلرژی، بهبود اکسیژن‌رسانی به قلب و ریه، تنظیم سیستم دفاعی بدن و درمان خواب‌رفتگی در دست و پا و... می‌شود.

به گفته او در کودکان هم این موارد بررسی شده و بر اساس تجویز و توصیه متخصصان می‌تواند انجام شود.

حجامت‌تر فقط با شرایط خاص

علی میری با بیان این که حجامت به دو صورت خشک و‌تر انجام می‌شود، بیان می‌کند: حجامت خشک همان بادکش درمانی با حرارت یا سرماست که خونگیری ندارد و در کودکان هم می‌توان انجام داد. حجامت‌تر با خونگیری انجام می‌شود و در شرایط خاص و برای برخی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: کودکانی که بر اساس تشخیص متخصص، حجامت می‌شوند، درصد سرماخوردگی، عفونت گوش و گلو و ریه در آنها کاهش پیدا می‌کند، چون باعث افزایش سیستم ایمنی بدن است. حجامت در کودکان همچنین افزایش قد، وزن و جهش رشد هم دارد.

این کارشناس تاکید می‌کند: کودکانی که دچار کاهش اشتها هستند، از این طریق می‌توان افزایش اشتها را در آنها ایجاد کرد. کودکان و نوجوانانی هم که رفتار‌های عصبی و پرخاشگرانه دارند، یا دچار اختلالات رفتاری هستند هم می‌توان با استفاده از بادکش و در برخی موارد حجامت، ماساژ و رژیم‌های خاص روش‌های درمانی را برایشان در نظر گرفت. به همین دلیل این کودکان را از خوردن فست‌فودها، خوراکی‌های حاوی شکر، پفک و سایر تنقلات پرهیز می‌کنیم.

تنظیم هورمونی در کودکان

به گفته علی میری یک نکته قابل توجه این که درمان برخی بیماری‌ها در کودکان از طریق آنتی‌بیوتیک‌ها صورت می‌گیرد و می‌تواند در آینده آنها را با مشکلاتی مواجه کند به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه برای تقویت سیستم ایمنی آنها مناسب است. از سوی دیگر اکنون با مساله ناباروری بیشتر از گذشته مواجه هستیم و حجامت می‌تواند منجر به تنظیم هورمونی در کودکان شود و توانایی باروری آنها در آینده را افزایش دهد.

حجامت اطفال نیاز به تجربه بسیار دارد

علی میری با تاکید بر این که حجامت را چه درباره کودکان و چه بزرگسالان نباید جایگزین درمان کرد، ادامه می‌دهد: با طی شدن مراحل درمانی، حوزه طب سنتی می‌تواند به عنوان مکمل ورود کند یا حتی توصیه‌های برای حجامت صورت می‌گیرد. زمانی که کودک بیمار می‌شود بر اساس سن، جنس و مزاج مورد بررسی قرار می‌گیرد، شدت بیماری، تب و درگیری جسمی‌اش هم ارزیابی می‌شود تا درمان‌های اولیه صورت بگیرد و زمانی که ضعف بیماری کمتر شد، در کنار آن می‌توان به عنوان کمک درمان، حجامت هم استفاده کرد تا درگیری بعدی یا شدت ابتلا به بیماری در آینده کمتر شود.

او تاکید می‌کند: به همین دلیل هیچ پدر و مادری نمی‌تواند در زمان بروز بیماری یا هر شرایط دیگری به صورت خودسرانه تصمیم به انجام حجامت برای کودکش بگیرد یا به افراد غیرمتخصص مراجعه کند. باید این آگاهی برای خانواده‌ها ایجاد شود که هر مرکزی مجاز به ارائه این خدمات نیست و نباید جان کودکشان را به خطر بیندازد.

این کارشناس درباره شناسایی متخصصان معتبر طب سنتی هم بیان می‌کند: مهم‌ترین مسیر برای تشخیص پزشک معتبر در این حوزه این که دارای شماره سازمان نظام پزشکی باشند. با وارد کردن این کد در سایت نظام پزشکی، مشخصات افراد دارای مجوز از سوی این سازمان ارائه می‌شود. به مراکزی هم که برای ارائه چنین خدماتی تابلو و مجوز وزارت بهداشت ندارند، نباید مراجعه کرد. پیش از انجام حجامت هم باید توجه کرد که محیط به لحاظ بهداشتی استاندارد‌های لازم را داشته باشد، همچنین وسایلی که استفاده می‌شود، استریل و یکبار مصرف باشند. اتاق حجامت هم باید جداگانه در این مراکز تعبیه شده و با سایر خدمات اشتراک فضایی نداشته باشد. همان میزان که توصیه به انجام حجامت در صورت تشخیص پزشک متخصص می‌شود، انجام آن در محیط عاری از آلودگی هم ضرورت دارد تا منجر به انتقال بیماری یا عفونت‌های پوستی نباشد.

او البته به تفاوت ابزار حجامت کودکان با بزرگسالان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: حجامت اطفال نیاز به تجربه بسیار دارد و کسی که حجامت بزرگسالان را انجام می‌دهد نمی‌تواند کودکان را هم حجامت کند. به همین دلیل باید کودکان را برای حجامت به کلینیک‌ها و مراکز معتبر طب سنتی برد.

این کارشناس معتقد است که اجرایی شدن پوشش بیمه‌ای درباره حجامت و سایر اعمال یداوی طب سنتی می‌تواند دست سودجویان را از این بازار طب ایرانی کوتاه کند و مانه از آسیب به بیماران شود.

علی میری در توضیح بیشتر می‌گوید: هنوز دستورالعمل پوشش بیمه‌ای حجامت و سایر اعمال یداوی طب سنتی ایرانی به مراکز ابلاغ نشده، اما اگر محقق شود، اتفاق خوبی است که می‌تواند منجر به ساماندهی این حوزه شود. در این شرایط، چون فرد می‌خواهد هزینه حجامت او تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، این اقدام را تحت نظر و تایید پزشک انجام می‌دهد، چون تنها متخصص طب ایرانی است که می‌تواند تشخیص دهد که کدام افراد بزرگسال یا کودک شرایط انجام حجامت را دارند. از سوی دیگر مراکز غیرمعتبر قطعا پوشش بیمه‌ای برای خدماتشان ندارند و بیماران متوجه می‌شوند که ارائه خدماتی مثل حجامت در این مراکز از سوی فرد دارای مجوز وزارت بهداشت یا سازمان نظام پزشکی صورت نمی‌گیرد.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->